Umíte zvládat práci v home office?

Umíte zvládat práci v home office?

Poklidné plnění pracovních úkonů v pohodlí domova u šálku kávy bylo donedávna toužebnou představou mnoha lidí. V důsledku celosvětových událostí posledních týdnů si však mohou home office naplno vyzkoušet i ti, kteří jej dřív využívali výjimečně nebo se s ním nikdy nesetkali. Není proto divu, že jsou tím někteří zaskočeni, nedokážou se soustředit a být produktivní.


Asi největším úskalím práce z domu je falešný pocit, že jste pánem svého času, a je na vás, kdy vstanete a jak rychle se do činnosti pustíte. Něco na tom je, ale když tomuto lákadlu podlehnete, mohou vás potkat nesplněné úkoly a promeškané deadliny. I home office je totiž pořád práce a měla by plnohodnotně nahradit čas strávený v kanceláři. Jak si ji tedy rozvrhnout tak, aby byla efektivní?

Na počátku úspěchu je plánování

I doma musíte dodržovat disciplínu. Naplánujte si povinnosti a úkoly jako v normální pracovní den. Rozvrhněte si, kdy začnete, jaké budou přestávky a kdy bude konec. Někomu vyhovuje pracovat v průběhu dne několik hodin v kuse, jiný si práci raději rozdělí na kratší úseky. Potud jste opravdu pány svého času, Zvolíte si tak dobu, v níž se vám pracuje nejlépe.

Pokud jste vázáni úkoly a termíny k ostatním, myslete i na ně. Nejlépe vám k tomu poslouží diář nebo jiný plánovač. Vytvořte si To-Do listy, abyste na nic důležitého nezapomněli. Nejlepší je, když se vaše pracovní doba každý den nebude měnit, a zvyknete si tak na stabilní pracovní režim i doma.

Nic by vás nemělo zbytečně rušit

V pracovní době, kterou si stanovíte, se snažte na práci plně soustředit. Najděte si doma místo, kde vás nebude nikdo a nic vyrušovat, kde nehraje televize či rádio a kde můžete být dlouhou dobu o samotě. Je přitom lhostejné, zda to bude v pracovně, ložnici či na balkoně, ale zvolené prostředí by vás mělo co nejvíce inspirovat.

Pro maximální pracovní nasazení je dobré nenechat se rozptylovat telefonem a vypnout si sociální sítě. Domácí aktivity si naplánujte před práci či po jejím ukončení, aby vás uprostřed činnosti nerušil pocit, že jste něco důležitého zapomněli udělat.

Přizpůsobte se práci, ne naopak

Pro pracovní produktivitu není nevhodnější zůstávat od rána v pyžamu. Ačkoli nejste v kanceláři, je motivující vytvořit si pracovní prostředí i doma. Na pracovní plochu si připravte vše, co obvykle používáte, od počítače přes šanony a kalendář až po drobné kancelářské potřeby.

Pokud máte z nějakého důvodu (viz causa koronavirus) práci v home office nařízenu, nahraďte meetingy telefonáty, videohovory či psanou komunikací. Na skupinových chatech můžete pořádat online schůzky se spolupracovníky a vytvářet nástěnky s úkoly či plány. V dnešním moderním světě jde leccos přesunout do multimediálního prostředí. Právě práce v home office přímo vybízí využít naplno každé příležitosti, kterou poskytuje internet.

Naučte se pracovat i odpočívat

Neseďte několik hodin za počítačem, udělejte si malé pauzy. Nezapomínejte na pohyb. Můžete jít i na krátkou procházku nebo aspoň pozdravit rodinu do obýváku. Neškodí na chvíli si zacvičit nebo krátce zaběhat. Pohyb prospěje vašemu tělu i mysli a zvýší vaši produktivitu.

K efektivní práci patří i umění včas přestat. Nemusíte skončit zrovna v okamžiku, kdy jste dostali skvělý nápad, ale nedělejte z dlouhé práce zvyk. Workoholismus neprospívá vám, firmě, ani vaší rodině.

I v podmínkách home office byste měli umět svou činnost nastartovat, ale také vypnout.