Dnešní obchodník je obchodním partnerem, zaměstnanec je přežitek

Dnešní obchodník je obchodním partnerem, zaměstnanec je přežitek

Jen prachy už nestačí Kdysi bylo pro obchodníka důležité služební auto, telefon a laptop. Ta doba už je pryč. Jen hmotné stimuly nestačí k tomu, aby ho přesvědčily, že chce pracovat právě u vás. Zajímají ho také kultura, vize, hodnoty společnosti a osobnost, leader, který svůj obchodní tým řídí jako business partner, nikoliv jako autoritativní zaměstnavatel.


Jaké tedy jsou hlavní nehmotné stimuly?

1. Vize – motivace společným cílem

Každý obchodník potřebuje vidět jasný cíl, na jehož realizaci se může aktivně podílet. Je pro něho důležité zapojení do vývoje, zájem o přinášení zpětné vazby od zákazníků a pocit, že právě on je jedním z těch, kteří spoluutvářejí směr, jakým se firma ubírá.

2. Zaměstnanec, nebo business partner?

Chcete-li mít top obchodníka, a ne leklou rybu, musíte mu dát příležitost být business partnerem, na němž do značné míry závisí, jestli bude vaše firma úspěšná. Motivace ročním bonusem u menších firem a podílem na zisku u startupů jsou důležitější než cokoliv jiného.

3. Moderní technologie a sebeprezentace

Nikdo z mladé generace obchodníků už netouží prodávat s deskami v podpaží a tužkou v ruce. Chtějí se před klientem prezentovat interaktivně, předvést mu produkt nebo službu na tabletu, ukázat webové stránky, Facebook funpage, video reference nebo firemní aplikaci. Potřebují microsite se svou prezentací, kterou mohou sdílet na sociálních sítích, a lákat tak zákazníky v prostředí, kde tráví většinu času.

4. Leadový marketing

Dnešní akvizice se přesunula do prostředí on-line. Zákazníci jsou přesyceni a často i otráveni telefonáty, domluvit si s nimi schůzku je stále těžší. Potřebujete proto vlastní leadovou platformu, díky níž můžete obchodníkovi předávat kontakty, kde se už projevil prvotní zájem o produkt vaší společnosti. Obchodníci pak budou spokojenější, motivovanější a jejich výsledky nepoměrně lepší.