Virtuální realita aneb Průmysl 4.0
Průmysl 4.0 – pojem, který je stále frekventovanější, aniž by většina lidí měla ucelenější představu, o co jde. Nastupující technologie, řazené této kategorie, přitom brzy výrazně změní pracovní prostředí i povahu práce. Jedním z významných trendů je rozšířená (AR) či virtuální (VR) realita. Nejširší uplatnění našla zatím v počítačových hrách, objevují se však i první pokusy jejího nasazení v podnikovém prostředí, např. v oblasti vzdělávání nebo při prodeji dražšího zboží. Během několika let by měla pronikn
Co si pod VR či AR v pracovním prostředí představit?
Např. všemožné chytré brýle, čočky nebo head sety, které mohou uživateli vytvářet vlastní prostředí nebo doplňovat viditelný reálný svět o další vrstvu informací a funkcí. Přesná čísla o objemech trhu VR se různí, podle kvalifikovaných předpovědí však dosáhnou v roce 2020 celkové příjmy z AR/VR 162 mld. dolarů. Jde zřejmě o reálný předpoklad, protože podle průzkum Deloitte už před rokem 52 společností z žebříčku Fortune 500 uvádělo, že VR/AR testují nebo nasazují.
V podnicích najdou tyto systémy relativně široké uplatnění – od vzdělávání přes podporu kreativní činnosti, jako jsou například návrhy či projekty, až po prodej produktů. Nasazení VR/AR postupuje zatím nejrychleji v leteckém a automobilovém průmyslu, ale také v energetice, utilitách, ropném či plynárenském sektoru. Obrovské perspektivy mají tyto technologie v maloobchodu.
Základní hardware pro VR/AR zlevňuje, takže příslušné projekty už nemusejí mít jen povahu experimentů a sloužit k získávání zkušeností, ale nabízejí i přímou návratnost investic. Jejich rozšíření do všech zmíněných oblastí přinese i výraznou změnu oboru podnikových služeb. Očekává se, že firmy budou na změny související se zaváděním VR/AR reagovat další centralizací procesů a jejich převedením do center podnikových služeb. Půjde například o prodej, kontakt se zákazníky, analýzy dat, vývoj a správu rozhraní apod. Nové procesy pak dají vzniknout i novým pracovním pozicím, jako budou specialisté na návrhy a řízení virtuálních obchodů, designéři virtuálních prostředí či jejich testeři.
Příklady využití AR/VR v podnikovém prostředí
Technologie VR umožňuje spolupráci lidí na různých místech, přičemž jde daleko za možnosti dnešních videokonferencí. Specialisté v kanceláři či laboratoři díky ní mohou třeba vidět, jak vypadá konkrétní zařízení při zásahu servisního technika v terénu. K dispozici jsou také virtuální tabule nebo digitální modely produktů či zařízení, na nichž mohou různé týmy spolupracovat v reálném čase.
Virtuální realita zprostředkovává informace a jejich kontext mnohem dokonaleji než současné technologie. Ve speciálních brýlích tak např. technik vidí, jak do sebe reálně zapadají elektrické součástky, a ve stejném prostředí má o nich k dispozici i dodatečné informace.
Podobné technologie se dají nasadit i při řízení dodavatelského řetězce nebo logistiky. V některých firmách specializovaných a přepravu zboží jsou už dnes zaměstnanci kompletující zásilky vybaveni chytrými brýlemi, které vizuálně zobrazují místo na přepravním vozíku, kam musí být daná položka objednávky umístěna.
V prostředí VR lze také velmi názorně spouštět nejrůznější simulace, včetně ekonomických scénářů. Stejně tak je možné vnést si do prostředí jako další osu čas a zkoumat příslušná data a jejich vývoj v čase.
VR se rovněž používá při školení, nejčastěji pilotů nebo řidičů a nově i kuchařů. Stejně tak ale může být k dispozici i pro hosta při objednávání jídla či zákazníka, který si nakupuje oblečení nebo kosmetiku. Velký potenciál mají tyto technologie v cestovním ruchu, při prodeji nemovitostí či při návrzích interiérů.
Integrace do podnikového IT
Důležitým úkolem bude také integrace VR do celého ekosystému podnikového IT. Přinese mj. poměrně zásadní změnu požadavků na výkon, kapacitu sítí a datová úložiště. Klíčové ovšem bude zejména propojení na ERP a CRM systémů, aby se mohly snadno zapisovat všechny transakce realizované ve VR. Významnou roli budou mít i analytické aplikace vybavené umělou inteligencí, schopné pracovat s obrovským množstvím dat o chování zákazníků/uživatelů, kteří vstoupili do virtuálních prostředí. Výstupy z analýz bude následně možné využívat ke generování dalších nabídek, řízení reklamy i k úpravě zákaznické zkušenosti na míru, což bude dalším z úkolů center podnikových služeb.