5 tipů jak udržet krok v podnikání v roce 2017
V ČR působí přes milion malých a středních podniků a živnostníků. Konkurence v řadě oborů je velká a prosadit se obtížné. Cesta k úspěchu může vést i přes využití moderních on-line nástrojů. Ostatně, podle Googlu hledá údaje o lokálních podnikatelích a jejich produktech na internetu asi 97 % zákazníků.
Nejste-li tedy na trhu on-line, jako byste skoro nebyli.
1. tip: Začněte vlastními webovými stránkami
Vlastní webové stránky jsou dnes pro každou firmu nutností. Nemusí jít hned o grafický skvost, ale měly by vždy obsahovat základní informace o společnosti a jejích produktech. Jako příklad lze uvést restaurace. Zvlášť v menších městech a obcích někdy webové stránky s informacemi, jako je otvírací doba, kontakty nebo denní menu, nemají. Přicházejí tak o zákazníky, kteří si raději vyberou podnik, o němž základní údaje on-line najdou.
2. tip: Věnujte pozornost optimalizaci
Mít vlastní webovou stránku je základ, stejně důležité ale je, aby se dala na webových vyhledávačích najít. Devět z deseti zákazníků totiž používá k zjišťování informací o produktech, službách nebo firmách vyhledávací nástroje. SEO – Search Engine Optimalization neboli optimalizace pro vyhledávače budiž pro vás zákonem. Jde o to, abyste ve vyhledávačích přirozeně, organicky – na rozdíl od placené propagace webu nebo produktu – získali lepší pozici.
3. tip: Vstupte do světa mobilních aplikací
Máte-li e-shop, restauraci nebo prodejnu s webem a možností on-line rezervace či nákupu, vězte, že dnes už nestačí umožnit zákazníkům přístup jen přes PC a laptopy. Chtějí nakupovat také prostřednictvím tabletů a chytrých telefonů, takže si pořiďte i mobilní aplikaci. Jejím prostřednictvím navíc můžete informovat o různých akcích nebo třeba zaslat slevový kupon.
4. tip: Analyzujte chování zákazníků i stav firmy
Díky přítomnosti firmy v on-line světě máte jedinečnou možnost zjistit si do detailu, jak se vaši zákazníci chovají, jaké mají zvyklosti a preference nebo jak je na tom vaše podnikání ve srovnání s přímými konkurenty. Budete mít přehled o četnosti vyhledávání na internetu, o úspěšnosti vaší placené kampaně, o tom, kolik času a kde na vašich webových stránkách uživatelé nejčastěji stráví atd. Dozvíte se o nich mnohé od jejich věku a pohlaví přes vzdělání až po koníčky a záliby. Správně vyhodnocená data vám mohou pomoci v usměrnění a diverzifikaci obchodních aktivit. Pro začátek můžete využít např. Google Analytics, které jsou dostupné zdarma. Profesionální analýza dat vás může stát i desítky tisíc korun.
5 tip: Využijte možností a výhod sociálních sítí
Nestačí mít vlastní webové stránky, příp. e-shop s produkty a službami. Stejně důležitá je také komunikace se současnými i potenciálními zákazníky. Firemní profily na sociálních sítích Facebook, LinkedIn, Twitter nebo Instagram vám ji umožní. Budete moci s klienty, často v reálném čase, komunikovat a zvyšovat povědomí o vaší značce a produktech. Stejně jako u webu a SEO i zde platí, že rozhodující je kvalitní obsah. Otevře se vám rovněž cesta pro další marketingové aktivity. Za pár stokorun můžete oslovit řadu potenciálních klientů, navíc cíleně konkrétní skupinu.