3 tipy jak se na vedoucí pozici vyhnout vyhoření

3 tipy jak se na vedoucí pozici vyhnout vyhoření

Řídit vlastní prosperující byznys je vnitřně velmi uspokojivé. Pokud se však dostaví neúspěchy či dlouhodobé problémy, pracovní přetížení, nedostatek spánku, odpočinku i relaxace, následuje vyčerpání. To může vést až k tzv. vyhoření, které je pro každého lídra pohromou. Umět se mu vyhnout je v konkurenčním prostředí jedna z nejdůležitějších dovedností.


Majitelé a šéfové firem často nevědí, kam dřív skočit. Obvykle pracují víc než jejich zaměstnanci a odpočinek je pro ně jen vzdálenou vzpomínkou na doby, kdy svůj byznys teprve plánovali. Obrovská psychická zátěž, nedostatek spánku a odpočinku se však jednou musejí zákonitě projevit.

Mezi časté projevy vyhoření patří pocit naprostého vyčerpání či lhostejnost. Takový vedoucí může svým příkladem rozložit celý tým a způsobit odchod stěžejních pracovníků z firmy. Nejhorší je však negativní vliv na jeho rozhodování ve chvílích, kdy čelí důležitým volbám.

Aby se tomuto zlomovému okamžiku, pro nějž se v hovorové angličtině ustálil termín „shit hits the fan“, majitelé firem vyhnuli, měli by dodržovat několik jednoduchých zásad.

Vyhněte se mikromanagementu

Vlastnit firmu s sebou logicky nese strach ze selhání. Tato obava vede u části majitelů k tomu, že začnou ve svém podniku praktikovat mikromanagement – neustále podřízené poučují, jak se věci dělají správně, všechno po nich kontrolují a odmítají delegovat zodpovědnost.

Důsledkem může být, že zaměstnanci přestanou přicházet s vlastními nápady, v horším případě z firmy dokonce odejdou a nechají vyčerpaného lídra jeho osudu.


Tip č. 1:

Což takhle místo mikromanagementu své zaměstnance inspirovat k tomu, aby věci viděli z vašeho úhlu pohledu a cíle, kterých chcete dosáhnout, pojali za vlastní. Čím víc entuziasmu v nich vyvoláte, tím inovativněji pak budou jednat. Zároveň se na schopné podřízené nebojte delegovat část zodpovědnosti za výsledky firmy. Uleví vám to, budete se moci soustředit na důležitější věci, což firmě jen prospěje.

PRACUJTE NA ZDRAVÉM SEBEVĚDOMÍ

Zdravé sebevědomí je důležité pro každého, kdo chce něčeho dosáhnout, a pro majitele firmy dvojnásob. Je to však také jedna z cest, jak se vyhnout případnému vyhoření. Velký vliv na to samozřejmě mají pracovní úspěchy. Čím lépe se daří firmě, tím vyšší bude sebevědomí majitele.

Tip č. 2:

Osvědčeným způsobem, jak sebevědomí pozitivně ovlivnit, je osvojení si umění učit se z vlastní práce i od ostatních. I coby člověk ve vedoucí pozici byste měli umět požádat svého zaměstnance o radu či o pomoc, je-li to účelné. A také udržovat s podřízenými zpětnou vazbu a formou sebereflexe vnímat „správnou míru“ věcí a dění kolem.

FYZICKÉ I PSYCHICKÉ ZDRAVÍ JE PRIORITA

Vedení firmy je časově velmi náročná záležitost. Natolik, že mnoho majitelů podceňuje péči o své zdraví – fyzické i duševní. A tím i další z účinných nástrojů prevence vyhoření. I majitel firmy by si měl najít čas na to, aby se pravidelně v klidu najedl, zacvičil si, spal aspoň sedm hodin denně a strávil dostatek času s rodinou a přáteli.

Tip č. 3:

Nejde o to, zanedbávat firmu, ale spíš najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a dělat věci efektivně. Chcete-li pravidelně jíst, nemusíte přece třikrát denně odbíhat z kanceláře do restaurace – jídlo si přece lze připravit o víkendu doma, zamrazit je a ohřát ve firmě. Ne každý den je možné vyrazit s přáteli a rodinou za zábavou, ale duševní vzpruhu přinese i pravidelný telefonický rozhovor s blízkými cestou na schůzku nebo do kanceláře atd. I vedle pracovního vytížení byste si měli najít čas na rodinné a společenské povinnosti, jinak se snadno může stát, že váš elán časem prostě vyhoří.